УЕФА – сваке године важан потенцијални „спонзор“

УЕФА – сваке године важан потенцијални „спонзор“

ФК Партизан, у средини у којој битише, може да се ослони на само 2-3 потенцијална извора значајнијих новчаних прихода. И врапци на грани знају да је „Земунело“ наша „фудбалска фабрика“, стратешки незаменљива у прављењу будућих првотимаца и истакнутих фудбалера чијом будућом продајом у реномиране европске клубове Партизан већ годинама, па и деценијама, долази до највећег дела финансијских средстава за свој живот. Осим тога, неки новац клубу стиже и од спонзора (једног државног и неколицине приватних), док на веће приходе од продатих улазница у домаћим такмичењима, или на значајаније приходе од ТВ права за пренос утакмица у домаћим такмичењима, или на неку другу врсту прихода која је уобичајена у иностранству (на пример кроз „наминг ригхтс“, тј. давање имена стадиона у комерцијалне сврхе, за шта се у Европи заузврат добија велики новац!) Партизан може да заборави.

У таквој једној ситуацији имамо организацију која се зове УЕФА, а од које би Партизан сваке године могао, са добрим резултатима у њеним такмичењима, да заради велики новац. Тај кондиционал („би могао“) је међутим сваке године једна „непозната“, нешто на шта се не може рачунати, нешто што се не може укалкулисати у клупски буџет, јер зависи од резултата на фудбалском терену, а сви знамо колико је фудбал непредвидива игра, често са истим таквим крајњим исходима.

Партизан ускоро стартује у квалификацијама за Лигу Европе. Ово такмичење је некада било битно само са спортско-такмичарског аспекта, није до пре 10-12 година доносило неке значајније финансијске приходе, међутим откад је ово такмичење добило свој данашњи назив (у лето 2009. године), па до данашњих дана, „УЕФА Еуропа Леагуе“ (скраћено „УЕЛ“) је такмичење у којем се, за српске прилике, „обрће“ изузетно велики новац! Уосталом, погледајте графикон испод…

 

Овај све већи „ћуп“ новца који се „обрће“ у „УЕЛ“ је у прошлој сезони 2018/19 доживео своју највећу експанзију. Наиме, цифра у оптицају из сезоне 2017/18 (428.183.000 €) се попела на чак 560.000.000 €! Није тај новац ни даље упоредив са новцем који се „обрће“ у Лиги шампиона, али је данашњи однос 1:4 (у корист Лиге шампиона) повољнији за Лигу Европе него што је то био случај пре три или пет година.

• Партизан ове сезоне стартује од 2. кола квалификација за „УЕЛ“, што му и пре одигравања тог кола гарантује приход од 260.000 €.

• Уколико наш клуб буде успешнији у 2. колу од победника двомеча између Шкота и Велшана, зарадиће не само пласман у 3. коло квалификација, већ и нови новчани износ од 280.000 €.

• Евентуалним пласманом у последње, 4. коло квалификација (плеј оф), наш клуб би зарадио минимум додатних 300.000 €, али би му се тај износ исплатио само уколико Партизан потом у плеј офу не би имао успеха, односно не пласира се у групну фазу Лиге Европе. Уколико Партизан у плеј офу буде успешан и избори своју нову, укупно 9. групну фазу овог европског такмичења, у нашој клупској каси би, уместо горе поменутих 300.000 €, „зазвечало“ тачно 2.920.000 €!

Да резимирамо: Успешно преброђена три квалификациона кола и пласман у групну фазу „УЕЛ“ би обогатио наш рачун уплатом УЕФА (само на име премирања резултата) у износу од тачно 3.460.000 € ! Међутим, овај износ би заправо био и већи, а о томе нешто више након описа премирања резултата након почетка групне фазе:

• Сваки реми у групној фази „УЕЛ“ доноси 190.000 €, а свака победа у групи вреди 570.000 €
• „Презимљавање“ у Европи (тј. изборена 1/16 финала „УЕЛ“) вреди или 1.000.000 € (уколико се то постигне са 2. местом у групи), или 1.500.000 € (уколико се буде 1. у групи)
• Пласман у осмину финала вреди 1.100.000 €
• Четвртфинале доноси 1.500.000 €
• Полуфиналисти добијају по 2.400.000 €
• Финалисти се боре не само за трофеј него и за то да ли ће у финалу касирати 4.500.000 € (поражени), или чак 8.500.000 € (победник и освајач трофеја)

Горе је описан само систем премирања резултата у квалификацијама, у групној, као и у елиминаторној фази – након групне фазе па све до финала. Кажемо „само“, јер то још увек није све…

 

Изборена групна фаза „УЕЛ“ доноси и пре почетка одигравања утакмица по групама и додатни новац. Реч је о „вредносној акцији“ у износу од тачно 71.430 € која се мултпликује онолико и у зависности од тога где се дотични клуб, када је у питању његов клупски коефицијент, налази у поређењу са преосталих 47 учесника групне фазе. Другим речима, клуб који има најслабији коефицијент од свих 48 клубова касираће 71.430 €, онај изнад њега 142.860 € (2 x 71.430 €), 46. клуб на листи добија 214.290 € (3 x 71.430 €) итд….све до клуба са најјачим коефицијентом од свих 48 клубова, коме се уплаћује тачно 3.428.640 €. Ми већ сад знамо да би Партизан, уколико избори групну фазу, био сигурно минимум у 3. „шеширу“, а то значи минимум 13 а можда и свих 20 „вредносних акција“ од по 71.430 € (што би представљало износ између 1.000.000 € – 1.400.000 €).

Још увек нисмо све набројали, јер на то долази и новац из тзв. маркетиншког пула, при чему ћемо се сад концентрисати само на онај (највећи) део пула из којег се новац рапоређује учесницима групне фазе „УЕЛ“: Србија има 3 представника у квалификацијама за „УЕЛ“ (Партизан, Раднички и Чукарички), а теоретски је могуће да 4 клуба из наше земље учествују у расподели новца из овог извора (уколико би Ц. звезда испала из квалификација за Лигу шампиона, па се заједно са остала 3 српска тима дочепа групне фазе „УЕЛ“).

– У случају да имамо сва 4 клуба у групној фази, Партизану би као освајачу купа припало 40% новца, а преостала три клуба би добила по 20%
– Уколико би Србија имала три клуба у групној фази (а да Партизан наравно буде један од њих), Партизану би опет припало 40%, а остала два клуба би добила по 30%
– Уколико би Србија имала два клуба у групној фази (а да Партизан поново буде један од њих), Партизану би припало 60%, а други клуб би добио 40%.

                                                                                          

 

Ипак, иако оваква горња расподела новца „прија“ очима“ сваког навијача Партизана, мора се рећи да новац из извора званог „маркетиншки пул“ није нешто посебно велик и значајан кад је у питању Србија и њено ТВ тржиште. Мала смо земља, медијски не толико атрактивна, па је тако Партизан у сезони 2017/18, а подсетимо се да смо тада играли не само групну фазу, већ и 1/16 финала (истине ради, тадашњи противници из Украјине, Албаније, Чешке, па и Швајцарске и нису били посебно атрактивни, нити из земаља које пуно плаћају ТВ права) из маркетиншког пула зарадио тачно 657.713 €. У исто време, овај новац је представљао у тој сезони само 60% вредности „српског пула“, с обзиром да је 40% припало нашем „вечитом ривалу“ који је такође играо групну фазу „УЕЛ“ и догурао у такмичењу толико далеко колико и ми. Сад отприлике можете имати представу колико се новца из овог извора може зарадити, у зависности од атрактивности ривала, успешности у такмичењу, као и податка да ли ми једини из Србије играмо групну фазу, или у тој групној фази имамо још неког свог „земљака“ са којим(а) морамо да делимо приход из овог извора.

„Last but not least“, Европа доноси и приходе од продатих улазница (ове сезоне су могућа 3 домаћинства у квалификацијама, 3 у групној фази итд.), заради се ту новац и од продаје навијачких артикала и од свега оног што спада у тзв. мерчендајзинг („мерцхандисинг“), а посебна „прича“ је чињеница да успешно играње у Европи подиже тржишну вредност тима, сваког појединачног играча, а у овом тренутку је тешко цифрама представити каква је ту конкретна „зарада“ у питању…

 

Било како било, можемо слободно да тврдимо да би пласман Партизана у групну фазу „УЕЛ“ ове сезоне, са једном, ето, само солидно одиграном групном фазом у смислу освојених бодова, чак и без „презимљавања“ у Европи, нашем клубу донео директнан приход од 7.500.000 € (овај износ треба умањити за трошкове путовања и саме организације утакмица који свакако нису безначајни а зависе од дестинација противника, администрације итд…). Овакав новац није пресудно битан великим европским клубовима који имају сијасет других извора прихода (у највећим фудбалским земљама су на пример зараде од продатих ТВ права за утакмице националних лига и вишеструко веће него ли новац којег ти клубови могу зарадити у европским такмичењима, укључујући и Лигу шампиона…а да не причамо тек о њиховим редовно распродатим стадионима, дакле о огромним зарадама и на основу продатих сезонских карата а и тих мало преосталих појединачних улазница). Овакав новац није пресудно битан ни мањим клубовима из региона (чак и кад имају исте или сличне проблеме као Партизан, везане за број и величину извора прихода) који имају знатно скупље тимове од Партизана – они такви, уз такође продаје својих играча, само преко Лиге шампиона и прихода из тог такмичења могу покрити „сервисирање“ својих тимова. Међутим, када је Партизан у питању, реч је о новцу који би ИТЕКАКО значио и који би клубу обезбедио много мирнији, безбрижнији живот у наредној (2020.) календарској години. Срећно нам било у покушају да баш то обезбедимо!

05. 07. 2019. / 12:58|